Jesteś tutaj: Start / Gr. I - KROPELKI

Gr. I - KROPELKI

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

 

Mail grupowy: z.antolak@p2.krosnoodrzanskie.pl

 

 

Krąg tematyczny „Co słychać Pani Wiosno?”

 


 

14.04.2021 r.

Witajcie Kropelki, 

 

1. „Jak powstaje tęcza?” - wysłuchanie wiersza H. Ożogowskiej pt.: „Tęcza”; analiza treści utworu w trakcie rozmowy kierowanej, wzbogacanie i porządkowanie wiadomości na temat powstawania tęczy, układanie, nazywanie i przeliczanie jej barw.

Wiersz H. Ożogowskiej pt.: „Tęcza”

Lśni na niebie tęcza, 

śliczna kolorowa. 

Pytają się dzieci: - Kto ją namalował ? 

Słonko namalowało pędzelkiem ze złota. 

Udała się słonku malarska robota. 

Dziecko odpowiada na pytania związane z treścią wiersza; wie, kiedy powstaje tęcza i z jakich składa się barw; wskazuje, nazywa i układa kolory tęczy w odpowiedniej kolejności.

 

2. „Tęczowe wieże” - zabawa matematyczna; budowanie kolorowych wież z klocków zgodnie z instrukcją kolorystyczną, rozwijanie współpracy ręki i oka, przeliczanie elementów.

Dziecko przelicza w dostępnym zakresie i ustala liczbę klocków.

 

3. „Kolory tęczy” - praca plastyczna; doskonalenie motoryki małej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej w czasie rysowania po śladzie z zachowaniem prawidłowego kierunku od lewej do prawej oraz rozwijanie ekspresji i śmiałości ruchów podczas malowania tęczy za pomocą zmieszanych podstawowych barw farb plakatowych.

Dziecko rysuje po śladzie z zachowaniem prawidłowego kierunku kreślenia, rozpoznaje i nazywa kolory, łączy podstawowe barw farb tworząc kolory tęczy, doskonali płynność ruchu podczas malowania.

 

Do zobaczenia, Pani Ewa A.

 



 

 

13.04.2021 r.

Dzień dobry Kropelki,

 

1. „Deszczowy spacerek” - zabawa paluszkowa, doskonalenie sprawności manualnej oraz umiejętności aktywnego słuchania; ilustrowanie ruchami obu rąk i palców treści utworu K. Sąsiadka pt. „Deszczowy spacerek”

Poszła pani na spacerek. (marsz wskazującego i środkowego palca po podłodze)

Deszczowe chmury przywiał wiaterek. (delikatne dmuchanie)

Gdy daleko od domu już była, 

Deszcz zaczął padać – parasol rozłożyła. (wskazujący palec lewej ręki prostopadle dotyka spodu prawej ręki ułożonej nad nim)

Gdy kropla za kroplą spadła, 

Pani pod parasol się schowała. (na wierzch prawej ręki spadają krople wystukiwane lewą ręką)

Gdy deszczyk przestał padać, 

Parasol złożyła i do domu wróciła. (prawa ręka zamyka się nad prostopadle ułożonym do niej prawym palcem wskazującym lewej dłoni, następnie palce: wskazujący i środkowy prawej ręki maszerują)

 

2. „Pod parasolem” - oglądanie różnych parasoli (składany, od słońca, do wózka itd.), wyróżnianie cech wspólnych oraz ich funkcji. Kolorowanie obrazka „Parasol” pastelami, przy użyciu różnych kolorów.

Dziecko zauważa podobieństwa i różnice w oglądanych przedmiotach, koloruje obrazek stosując różne kolory

 

3. „Fabryka chmur” - zabawa badawcza; obserwacja zachowania podgrzewanej w czajniku wody i osadzania się jej na talerzyku lub przykrywce oraz skraplania, zwrócenie uwagi na zasady bezpieczeństwa w czasie doświadczenia.

Dziecko obserwuje zachowanie wody w czasie prostych doświadczeń.

 

Bawcie się dobrze. Do zobaczenia.

Pani Ewa A.





 

12.04.2021r.

Witam Was Kropelki,

 

1. „Kwiecień plecień” - wyjaśnienie znaczenia przysłowia z wykorzystaniem piktogramów zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla wiosny (słońce, deszcz, wiatr, zachmurzenie).

Dziecko rozpoznaje zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla określonej pory roku.

 

2. „Kaprysy pogody” - utrwalenie nazw i wyglądu symboli pogodowych, doskonalenie szybkiej reakcji  na sygnał słowny poprzez szybkie klepnięcie packą na wskazany piktogram.

Dziecko czyta symbole zjawisk pogodowych.

 

3. „Spacer małego badacz” - ukierunkowane obserwacje, porównywanie chmur na niebie do zwierząt, badanie kierunku wiatru za pomocą dostępnych materiałów (lornetki, chorągiewki, tasiemki, torebki foliowej itp.).

Dziecko obserwuje i opisuje obrazy z chmur, samodzielnie bada kierunek wiatru za pomocą poznanych sposobów.

 

Bawcie się dobrze. Do widzenia.

Pani Ewa A.

 



 

09.04.2021r.

Dzień dobry w piąteczek!

 

1. Zabawa – czy to wiosna?

Dzieci siedzą w kole, trzymając w rękach papierowe „trawki” (zielone paski z papieru). Rodzic wypowiada kolejne zdania. Zadaniem dzieci jest uniesienie „trawki” w górę, gdy usłyszą zdanie pasujące do wiosny. Przykładowe zdania:

Wszędzie jest błoto i chlapa.

Słońce coraz mocniej świeci, słychać śpiew ptaków.

Bocian rozgościł się w gnieździe.

Wieje mroźny wiatr i sypie śnieg.

Dzieci lepią bałwana.

Na drzewach pojawiły się zielone pączki .

W ogrodzie zakwitły pierwsze kwiaty.

2. „Wiosenne czary-mary” – eksperymenty z wodą

Dziecko przeprowadza eksperymenty z wodą, uważnie obserwuje, czeka na rezultat swoich działań, formułuje wnioski.

Rozkwitające kwiaty – rodzic przygotowuje miskę z wodą oraz wycięte z papieru kwiaty. Dzieci samodzielnie lub z pomocą rodzica delikatnie układają kwiatki na wodzie tak, by nie zamoczyć płatków. Dzieci uważnie obserwują, jak po chwili płatki po kolei się rozkładają.

Sposób wykonania kwiatów: rysujemy koło o średnicy 5 cm, a wokół niego drugie koło 3-4 cm większe. Oba koła muszą mieć wspólny środek. Między kołami, rysujemy płatki kwiatów o zaokrąglonych brzegach tak, żeby nie stykały się ze sobą. Dzieci mogą pokolorować kwiaty lub same środki. Następnie wycinamy kwiat i składamy płatki jeden na drugi na środek kwiatu.

Tęcza – zabawa z cukierkami

Dzieci wspólnie z rodzicem układają na dużym białym talerzu koło z kolorowych, mocno barwionych cukierków. Następnie delikatnie polewają wodą i obserwują efekty.

3. „Odpoczynek na polanie” – zabawa relaksacyjna, odpoczywanie przy dźwiękach wiosennej muzyki, np. śpiewu ptaków, rechotania żab.

Życzę udanego i słonecznego weekendu, Pani Ewa A.

 

 



 

 

08.04.2021r. 

Witam Was!

 

1. Słuchanie opowiadania

  • dziecko uważnie słucha i odpowiada na pytania
  • doskonali umiejętność wypowiadania się na temat treści utworu
  • dostrzega emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego

„Drzewo” W.Widłak

Pan Kuleczka, pies Pypeć, kaczka Katastrofa i mucha Bzyk – Bzyk wędrowali przez Niezbyt Duży Las. Pypeć lubił ten las, bo znali już w nim większość ścieżek, a poza tym las był na tyle Niezbyt Duży, że nawet gdyby je pomylili, to i tak było wiadomo, że niebawem las się skończy i będzie można spokojnie wrócić do domu. Katastrofa też lubiła ten las, bo gdy czasem zabłądzili, mogli trochę poudawać, że są na bezludnej wyspie. Bzyk –Bzyk lubiła ten las, bo w ogóle lubiła spacery w towarzystwie Pana Kuleczki, Katastrofy i Pypcia. A Pan Kuleczka lubił ten las, bo wiedział, że lubią go Pypeć, Katastrofa, Bzyk – Bzyk, a on lubił im sprawiać przyjemność. Las pachniał lekko mokrą ziemią, zielenią i wiosną. Wszyscy nawet Katastrofa, uważali, że to bardzo miły zapach.

– O! – powiedział nagle Pypeć. – Drzewo.

– Ja nie mogę! – zawołała Katastrofa. – Drzewo! W lesie! Rzeczywiście, niesłychana sprawa!

I żeby podkreślić niesłychalność sprawy, stanęła na głowie i zamachała nogami. Ale zdziwiła się, bo zobaczyła, jak Pan Kuleczka, Pypeć i Bzyk – Bzyk – wszyscy do góry nogami – patrzą nie na nią, tylko na coś, co pokazuje Pypeć. Przeturlała się więc szybko do zwykłej pozycji i spojrzała w tę samą stronę.

– Ojej – powiedziała. – Drzewo…

W Niezbyt Dużym Lesie drzew było sporo. Jedne miały długie igły, inne krótkie, ale większość miała liście różnokształtne i różnokolorowe – jak serca, jak palce, ząbkowane i wręcz zębate, jasnozielone, ciemnozielone, a nawet prawie białe. Ale to drzewo było inne.

– Ono nie ma liści – powiedział Pypeć.

– No właśnie! – podskoczyła Katastrofa. – Dlaczego?! Może się schowały, jak antena w naszym radiu? I pobiegła bliżej, żeby to sprawdzić.

– A może to drzewo jeszcze nie zauważyło, że jest już wiosna? – zastanawiał się Pypeć. – Może zaspało, a inne drzewa go nie obudziły?

– I ptaki też nie! – zgodziła się niespodziewanie Katastrofa. – Zobaczcie nie siadają na nim!

Rzeczywiście – z sąsiednich drzew dobiegało świergotanie i kwilenie. A na drzewie bez liści nie siedział ani jeden ptak.

– To może my je obudzimy! – zawołała Katastrofa i zaczęła krzyczeć: – Już wiosna, drzewo, obudź się! – Wiosna! – dołączył się Pypeć. – Czas wstawać! – Bzyk – bzyk! – bzyczała Bzyk – Bzyk.

Rozległ się szum, ale to tylko ptaki z sąsiednich drzew poderwały się w górę, by poszukać sobie spokojniejszej okolicy. Pypeć i Katastrofa podbiegli z powrotem do Pana Kuleczki.

– Ono nas nie słyszy! – zawołała Katastrofa.

– A dlaczego pan nie woła z nami? – zapytał Pypeć. Pan Kuleczka potarł brodę i popatrzył na nich.

– Wołanie nic nie zmieni – powiedział w końcu. – To drzewo uschło. Już nigdy nie będzie miało liści.

– A co będzie miało? – spytała jeszcze z rozpędu Katastrofa, ale Pypeć machnął na nią łapą.

– Uschło na zawsze? – upewnił się. Pan Kuleczka pokiwał głową. Wszystkich zrobił się jakoś niewyraźnie. Nawet bzyczenie Bzyk – Bzyka stało się smutniejsze. Podeszli do drzewa.

– Ojej! – zawołała Katastrofa. – Zobaczcie! Z boku pnia uschniętego drzewa, przy samej ziemi, na cienkim patyczku zieleniły się dwa liście.

– Są, są! – ucieszył się Pypeć. Bzyk – bzyk! – bzyczała Bzyk – Bzyk. – Hura! – podskoczyła Katastrofa. A Pan Kuleczka przyznał wcale niezmartwionym głosem:

– Pomyliłem się! I całe szczęście, że byliście ze mną, bo pewnie bym tych liści nie zobaczył.

– Hura, hura! – wołali wszyscy. A kiedy wracali już do domu, Pypeć powiedział:

– Zobaczcie, jak to jest… Cieszyliśmy się z tych dwóch małych listków o wiele bardziej niż z całego mnóstwa wszystkich innych liści w Niezbyt Dużym Lesie!

2. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Słonko świeci, deszczyk pada”. Na hasło: Słonko świeci! Dzieci chodzą, podskakują, biegają. Na hasło: Deszczyk pada! Dzieci chowają się w wybranym miejscu. Zabawę powtarzamy kilka razy.

3. Nasze drzewa” – obserwowanie podczas spaceru drzew, porównywanie wysokości, mierzenie grubości, obejmowanie drzew, omawianie kształtów liści, kory.

Do widzenia, Pani Ewa A.

 



 

07.04.2021r.

Dzień dobry Kropelki!

 

1. „Bociany” – wspólne oglądanie albumów, książeczek ze zdjęciami i rysunkami bocianów, czytanie ciekawostek o bocianach, oglądanie transmisji online z gniazd bocianów: Klekusiowo – Ośrodek Rehabilitacji Dzikich Zwierzą

 

2. „Kle, kle, kle” – zabawa ruchowa połączona z nauką wiersza, naśladowanie chodu bociana.

Kle-kle-kle, kle-kle-kle,

Co ten głodny bociek je?

Kle-kle, kle-kle, je owady,

Małe ssaki, płazy, gady.

 

3. „Bocian na łące” – praca plastyczna (technika mieszana)

 

Do jutra,  Pani Ewa A.



 

06.04.2021r.

Witajcie Kropelki,

 

1. Zabawa doskonaląca umiejętność liczenia „Płatki kwiatów”

Dziecko siedzi na dywanie. Na środku koła umieszczamy obręcz – środek kwiatu. Dziecko rzuca kostką, przelicza kropki. Następnie dokłada tyle płatków papierowych ile wskazała kostka. Doskonale umiejętności liczenia.

 

2. „Gdzie jest kwiat?”

Zabawa rozwijająca spostrzegawczość oraz orientację przestrzenną. Określanie miejsca położenia kwiatu (na, pod, obok, przed). Układanie papierowych kwiatów według poleceń.

 

3. Zabawa ruchowa z elementem skoków obunóż – „Skaczące żabki”

Rodzic rozkłada obręcze. Dziecko skacze w rytm uderzeń wybijanych przez rodzica na bębenku.

 

Do widzenia, Pani Ewa A.

 



 

02.04.2021r.

 

Dzień dobry,

Dzisiaj przywitamy się piosenką o zajączku:

 

Nasz szaraczek zając przykicał w Wielkanoc.

Długie uszka, uszka miał koszyczek pełen jaj.

Spytał: gdzie jest kurka co ma złote piórka?

I poprosił: - Kurko ma, daj mi jajka, jajka dwa.

Kurka pomyślała i tak powiedziała:

„Nie dam jajek, nie dam Ci,

bo kurczaków braknie mi."

 

Melodię i układ na pewno dzieci chętnie zaprezentują rodzicom. Proponuję zaśpiewanie piosenki w kilku wersjach – coraz wolniej, szybciej, głośniej ciszej lub udając zajączka.

Poproszę rodziców o przygotowanie rolek od papieru toaletowego, brązową włóczkę, papierowe oczka, watę.

Pogadanka z dziećmi na temat świąt Wielkanocnych, a w szczególności o symbolu zajączka Wielkanocnego. Zajączek będzie nam umilał czas świąteczny. Mam dla Was propozycję wykonania zajączka. Dzieci wiedzą, że zajączki mają futerko. Milutkie futerko możemy zrobić z brązowej włóczki lub waty. Wyklejamy szablon włóczką. Watą wyklejamy środki uszu, policzki i ogonek. Na koniec doklejamy papierowe oczka i nosek. Praca gotowa. Doskonale!

 

Niech te święta będą pełne nadziei i wiary.

Życzę smacznego jajeczka i dużo, dużo zdrówka.

Wesołego Alleluja!

Wasza Pani Ewa A.

 

 


 


 

 

01.04.2021r.

 

Witam Was Kropelki

 

1. „Jak wyglądają rośliny”?

Oglądanie roślin, wymienianie, z jakich części się składają, wskazywanie, czego potrzebują do życia. Dziecko wskazuje i nazywa części rośliny: kwiat, łodyga, liście. Wie, czego rośliny potrzebują do życia.

 

2 „Wiosenna girlanda” – praca plastyczna

Naklejanie papierowych kwiatków na szeroką taśmę samoprzylepną, dekorowanie girlandą swojego pokoiku

 

3. „Co z tego wyrośnie”? – sadzenie z rodzicami roślin

Dziecko sadzi rośliny i pielęgnuje zasadzone rośliny, podlewa je wodą.

 

Miłego dnia, Pani Ewa A.

 

 



 

31.03.2021r. 

 

Witam Was cieplutko w ten słoneczny dzień!

 

1. „Świeci na niebie” – rozwiązanie zagadki

 

W lato pięknie Cię opali,

W zimę trzyma się w oddali,

Mieszka w niebie, jest gorące,

Każde dziecko lubi… (słońce)

 

Rodzic demonstruje sposób rysowania słońca, potem dziecko rysuje słoneczko na swoich kartkach. Rodzic zwraca uwagę na prawidłowy chwyt pisarski podczas rysowania.

Przygotowany rysunek słońca wypełniamy żółtymi kuleczkami z bibułki lub plasteliny.

Wykonany obrazek można wyeksponować w pokoju dziecka. Gdy nacieszy oko, schowajcie do teczki, aby w późniejszym czasie pochwalić się pracą w przedszkolu.

 

2. Ćwiczenia oddechowe i narządów artykulacyjnych

  • dmuchanie na kulki słomką do napojów
  • naśladowanie dmuchania balonika
  • naśladowanie zlizywania czekolady z warg
  • liczenie zębów przez dotykanie językiem
  • wysuwanie języka do przodu i cofanie w głąb jamy ustnej

 Pozdrawiam, Pani Ewa A.

 



 

 

30.03.2021r.

 

Witam Was we wtorkowy poranek! 

 

1. Zajęcie muzyczne z nauką piosenki „Kukułeczka”

Ku-ku, ku-ku!
Precz zimo zła!
Już bociek leci,
cieszą się dzieci.
Wiosna, wiosna
idzie przez świat.

Ku-ku, ku-ku!
Już kwitnie sad!
W gałązkach drzewa
już ptaszek śpiewa.
Wiosna, wiosna
idzie przez świat.

Ku-ku, ku-ku!
Już ciepły wiatr.
Zatańczmy w koło,
bo nam wesoło.
Wiosna, wiosna
idzie przez świat. 

 

2. Kolorowa historia – zabawa plastyczna, malowanie farbami, mieszanie kolorów.

Dziecko rozwija poczucie rytmu, doskonali umiejętności wokalne.

Dziecko eksperymentuje z farbami.

 

Do widzenia jutro, pozdrawiam

Wasza Pani Ewa A.

 

 



 

29.03.2021r.


Dzień dobry moi Drodzy, 

Słuchanie wiersza pt. „Dzień Wiosny” K.Szyngiera

Koniec zimy – nic miłego:

błoto, chlapa na całego,

niebo ciągle zachmurzone,

dzieci w domach zasmucone.

Tak wygląda świat bez wiosny –

widok przykry i żałosny.

Lecz na szczęście lada moment

wszystko zrobi się zielone!

 

W mgnieniu oka zniknie szary –

zobaczycie, co to czary!

Wiosna tysiąc ma kolorów

jest mistrzynią pięknych wzorów.

A do tego dobrą wróżką.

Zaraz szepnie wam na uszko:

 

– Czas na spacer, drogie dzieci.

Chodźcie, słońce mocno świeci!

Zabawimy się w badaczy.

Chyba wiecie co to znaczy?

Poszukamy wiosny w trawie,

tataraku w leśnym stawie

i biedronek, i ślimaków,

wszystkich innych wiosny znaków.

Czas zapomnieć, co to zima.

Tak przygoda się zaczyna.

 

  1. Rozmowa na podstawie wiersza. Dziecko formułuje wypowiedzi, odpowiada na pytania, wymienia podstawowe oznaki wiosny.
  2. „Poszukiwanie wiosny” – zabawa usprawniająca aparat artykulacyjny

Dzieci siedzą przed lustrem. Rodzic opowiada historyjkę, demonstrując zawarte w niej ćwiczenia. Dziecko powtarza ćwiczenia.

Zbliżała się wiosna. Języczek poszedł na łąkę (dziecko odbijając czubek języka za górnymi zębami, przy szeroko otwartych ustach). Usłyszał śpiew ptaków (naśladuje śpiew ptaków, np.: ćwir-ćwir, pi-pi, tru-lu-lu), zobaczył bociana z długim, czerwonym dziobem (ściąga wargi w dziubek) oraz skaczącą małą, zieloną żabkę (dotyka czubkiem języka górnych, następnie dolnych zębów, przy szeroko otwartych ustach). Było bardzo przyjemnie. Świeciło słońce, Wiał lekki wietrzyk (wykonuje krótki wdech nosem i długi wydech ustami). Języczek był zadowolony ze swojego spaceru, wracając do domu uśmiechał się radośnie (rozciąga wargi w szerokim uśmiechu).

 

Do widzenia, papa

Wasza Pani Ewa A.

 

 



 

 

ZAMIERZENIA NA MIESIAC MARZEC

Piosenka „Hej do widzenia panie bałwanie”

Już za oknem coraz dłuższy dzień
Pan bałwanek w oczach topi się
Zamiast śniegu deszczyk pada kap, kap, kap
Wiosnę zapowiada nam

Hej do widzenia panie bałwanie
Już dłużej z nami pan nie zostanie
Znów pan powinien śniegu zjeść
Lecz jest wiosna no i cześć.

Już za oknem kwitnie pierwszy kwiat
I zielony prawie cały świat
I ptaszęta przyleciały fry, fry, fry
I motylek w tańcu drży.

Hej do widzenia panie bałwanie
Już dłużej z nami pan nie zostanie
Znów pan powinien śniegu zjeść
Lecz jest wiosna no i cześć.

Wiersz „Nasze kwiaty" M.Konopncika

Jeszcze śnieżek prószy,

Jeszcze chłodny ranek,

A już w cichym lesie,

Zakwita sasanek.

A za nim przelaszczka

Wychyla się z pączka,

I mleczem się żółtym

Złoci cała łączka.

I dłużej już dzionka

I bliżej słoneczka…

A w polu się gwieździ

Biała stokroteczka.

 

ZAMIERZENIA NA MIESIAC LUTY

Piosenka Tupu, tup po śniegu

1. Przyszła zima biała,

śniegu nasypała 

zamroziła wodę

staw przykryła lodem.

Ref. Tupu, tup po śniegu

dzyń, dzyń, dzyń na sankach

skrzypu, skrzyp na mrozie,

lepimy bałwanka.

2. Kraczą głośno wrony:

"Marzną nam ogony.

Mamy pusto w brzuszku

Dajcie nam okruszków."

Ref. Tupu, tup po śniegu...

3. Ciepłe rękawiczki

i wełniany szalik.

Białej, ostrej zimy

nie boję się wcale.

Ref. Tupu, tup po śniegu...

 

Wiersz

"Po śniegu"

Świeci śnieżekk biały,

Iskierkami świeci,

A Krzyś na saneczkach

Niby ptaszek leci.

Leci, śmiało leci,

Zaraz poznać zucha,

Choć mroźny wiaterek

Prosto w noc mu dmucha.

 

ZAMIERZENIA NA MIESIĄC STYCZEŃ 

Wiersz 

"Migu-migu" H.Ożogowska

 

Wzięła babcia srebrne druty

I sweterek stary spruty. 

Migu-migu zrobi Ali

Ze sweterka ciepły szalik.

A ja babci też pomogę

I kłębuszek z wełny zrobię.

A gdy minie parę latek,

Kupię babci piękny kwiatek.

  

Piosenka

"Riki tan"  

Riki tan, riki tiki tan,

Dla babuni kwiatki mam.

Riki tan, riki tiki tan,

Dla kochanej babuni kwiatki mam.

Riki tan, riki tiki tan,

Dzidziusiowi buzi dam.

Riki tan, riki tiki tan, 

Kochanemu dziuadziusiowi buzi dam.  

Riki tan, riki tiki tan,

Dla Was miejsce w sercu mam.

Riki tan, riki tan,

Dla Was miejsce na zawsze w sercu mam.

 

 

ZAMIERZENIA NA MIESIĄC GRUDZIEŃ

 

WIERSZ 

 

CHOINKA 

Rośnij sobie, rośnij,

Choinko zielona

Nim nadejdzie zima

Śniegiem ubielona

W mroźny dzień zimowy

Zetną Ciebie drwale.

Nasza droga mama

Ustroi wspaniale.

 

 

PIOSENKA 

 

1. Ubierzemy dziś choinkę

w kolorowe bombki.

Zawiesimy srebrny łańcuch 

i czerwone wstążki.

Ref. Bo najpiękniejsza 

będzie choinka

w sali przedszkolaków

I najpiękniejsze będą prezenty

dla małych starszaków.

2. Świecą srebrne gwiazdki i w koło

lampki mrugają.

Moc uścisków i radości 

przedszkolakom dają. 

 


 

 

Zamierzenia wychowawczo dydaktyczne na miesiąc listopad

 

OBSZAR FIZYCZNY

- rozwijanie sprawności ruchowej poprzez zabawy ruchowe

- wykonywanie podstawowych ćwiczeń kształtujących zachowanie prawidłowej postawy ciała

- kształtowanie czynności samoobsługowych

- wdrażanie do samodzielnego wykonywania czynności higienicznych

- rozwijanie motoryki małej

 

OBSZAR EMOCJONALNY

- kształtowanie umiejętności czekania na swoją kolej

- wdrażanie do kontrolowania swoich emocji w sposób umożliwiający prawidłowe funkcjonowanie w grupie

- dostrzeganie piękna przyrody

- motywowanie do czynnego brania udziału w zajęciach

 

 

OBSZAR SPOŁECZNY

- kształtowanie umiejętności przestrzegania ustalonych reguł współżycia w grupie

- wdrażanie do respektowania zasad bezpieczeństwa

- wyrabianie nawyku poszanowania zabawek

 

OBSZAR POZNAWCZY

- słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia i ich rozpoznawanie

- wdrażanie do słuchania tekstów literackich

- rozwijanie pamięci przez zapamiętywanie i powtarzanie krótkich wierszyków

- rozwijanie wyobraźni plastycznej

- rozwijanie umiejętności wokalnych

- wdrażanie do obserwowania najbliższego otoczenia i zmian zachodzących w przyrodzie

- rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego

- kształtowanie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi  w dostępnym zakresie

- rozwijanie sprawności manualnej poprzez tworzenie budowli z klocków

- kształtowanie poczucia przynależności narodowej

- rozbudzanie zainteresowania życiem codziennym naszych przodków

- rozwijanie percepcji wzrokowej


Krąg tematyczny

1. Jesienna muzyka

2. Gdzie jest mój dom, gdzie jest moje przedszkole

3. Każdy ma swój dom

4. Kiedy babcia była mała

 

 

Piosenka do nauki na miesiąc listopad

"Spacer po dywanie"

1. Kiedy niebo płacze

idziemy na spacer

dookoła stołu    

z piosenką wesołą.

Ref. Idą parami lalki z misiami

Depczą dywan, depczą dywan

z frędzelkami.

Idą parami lalki z misiami

a gumowe piłki dwie

po podłodze toczą się.

2. Gdy za oknem dmucha

nikt wiatru nie słucha,

chodzi dookoła

wycieczka wesoła.

Ref. ...


Wiersz do nauki

"Wiewióreczka" E. Szelburg-Zarębina

 

W dębowej dziupli

wiewiórka mieszka

Chcesz ją odwiedzić?

Da Ci orzeszka...

W gościnę Ciebie zaprosi rada

Do ciemnej dziupli,

gdzie za stół siada.

I dla posiłku i dla uciechy

chrupie laskowe

smaczne orzechy.

 




Propozycja zadań w dniu 28.05.2020r. 

 

Witam Was w ostatni dzień maja,

  

Za dwa dni 1 dzień czerwca, w tym dniu Dzieci mają swoje święto. Chciałabym złożyć Wam życzenia:

 

Z okazji Dnia Dziecka, życzę Wam drogie dzieci, aby uśmiech zawsze gościł na Waszych twarzyczkach, aby każdy dzień był wspaniałą przygodą i niósł ze sobą wiele cudownych i pozytywnych doświadczeń. Niech Wasze marzenia się spełniają!!!

  

Przygotujcie balonik na tasiemce, namalujcie uśmiech. Do swojego balonika przyklejcie ręce oraz oczy. Brawo, udało się!

 

Swobodny taniec z balonem przy piosence „Wszystkie dzieci nasze są”

 

https://www.youtube.com/watch?v=gCoFVxMit4o

  

Proponuję wycieczkę z balonikiem na pobliską łąkę 

  • stwarzanie ekspresji ruchowej
  • wdrażanie do poznawania przyrody

 

Ćwiczenia oddechowe 

  • „wąchanie kwiatów na łące” – powolne wciąganie powietrza noskami, czynność powtarzamy kilkakrotnie
  • „dmuchawce” – wciąganie powietrza nosem i dmuchanie jak najdłużej na dmuchawiec
  • „dmuchanie na balonika” – z taką siłą, aby mógł się przemieszczać

  

Życzę Wam super zabawy, 

Do widzenia, miłego weekendu 

Wasza wychowawczyni Pani Ewa A.

 



 

Propozycja zadań w dniu 28.05.2020r. 

  

Witam Was „Kropelki”

 

Dzisiaj zapoznajcie się z wierszem pt.: „Wiatraczki” 

Siadły razem przedszkolaczki, 

Kolorowe tną wiatraczki. 

Przypiąć różki, łatwa praca, 

Już wiatraczek się obraca. 

Fry-fry, już wiatraczek się obracza. 

Już gotowy drugi, trzeci. 

Każdy rad by jak ptak lecieć. 

I trzepocze się nad głową, 

Miga w górze kolorowo. 

Fry-fry, miga w górze kolorowo.

  

Wykonanie papierowego wiatraczka z pomocą rodziców. Na pewno taki wiatraczek ucieszy naszych milusińskich. 

Pomoce: kartka kolorowego papieru, patyczek, nożyczki, szpilka lub gwóźdź, dwa koraliki.

 

Z kolorowego papiery wytnij kwadrat w dowolnym rozmiarze. Złóż kwadrat po przekątnej, żeby uzyskać trójkąt. Rozłóż i zegnij wzdłuż drugiej przekątnej. Po rozłożeniu otrzymasz linię zgięcia tworzące kształt liter X. Natnij je od końca do odległości 1cm przed punktem wspólnym. Każdy róg kwadratu nakłuj szpilką. Zrób też dziurkę na samym środku. Na główkę szpilki nałóż mały koralik. Przedziurkowane rogi wiatraka zawiń do środka i przełóż przez nie oraz przez środek wiatraka szpilkę. Z drugiej strony szpilki również nałóż koralik. Wbij szpilkę w koniec patyczka. Wiatraczek gotowy. Brawo, udało się!

 

Na jutro proszę przygotować balonika.  

 

Do widzenia, pozdrawiam cieplutko! 

Wasza wychowawczyni Pani Ewa A.

 



 

Propozycja zadań w dniu 27.05.2020r. 

 

Dzień dobry,

 

1. „Kwiaty dla mamy” – edukacja matematyczna

 

Rodzic rozkłada na podłodze szablony wazonów w czterech kolorach: czerwonym, białym, niebieskim, żółtym oraz szablony kwiatów. Dzieci rzucają kostką, przeliczają liczbę oczek, odwzorowują liczbę liczmanów – kwiatów umieszczonych w wazonach (tworzą zbiory). Porównują liczbę elementów w zbiorach metodą „na oko” oraz poprzez przyporządkowanie, stosowanie określeń: o jeden mniej, o jeden więcej, tyle samo, prawidłowo nazywają kolory. Elementy dodawania i odejmowania.

 

Zabawa trwa dopóki jest zainteresowanie dziecka.  Zadania są dostosowane do wieku i możliwości dziecka.

 

2. Zabawa ruchowa z elementem czworakowania „Misie”.

 

Do żabek przyszły zaprzyjaźnione misie. Dzieci czworakują po dywanie w różnych kierunkach. Na sygnał misie prostują się – zaglądają do ula.

 

 

 

Do widzenia, pozdrawiam

 

Wasza wychowawczyni Pani Ewa A.

 



 

Propozycja zadań w dniu 26.05.2020r. 

 

Witam Was „Kropelki”

 

Dzisiaj zapraszam Was do zabawa ruchowych z Rodzicami.

 

Dziecko i rodzic mają znaczek w innym kolorze.

1. „Misie dwa” – zabawa z rodzicem przy muzyce, odtworzenie ruchem poznanej piosenki.

2. „Znajdź misiu swój kolor – dzieci i rodzice biorą małe pluszaczki, mogą być piłeczki w takim kolorze, w jakim mają znaczek.

3. „Pluszak lub piłeczka jest lub nie ma” – siad skrzyżny, pluszaczek na głowie, skłony w bok, pluszak spada na podłogę.

4. Przekładanie pluszaczka pod kolanem.

5. Rzuty pluszaczka do pojemnika.

6. Berek z pluszakiem.

7. „Rzeczka” – zabawa pluszakowa; rodzice a potem dzieci rysują na plecach wierszyk:

 Tu płynie rzeczka, tu idzie Pani w szpileczkach, tu świecą dwa słoneczka, tak idą słonie, tak biegną konie, tu pada deszczyk, czy czujesz dreszczyk?

8. „Misie bawią się na kocykach” – siedząc nogi wyprostowane:

  • dotykanie palcami stóp podłogi
  • uderzenie o podłogę piętami
  • uderzenie o podłogę całą stopą
  • dotykanie łokciami kolan
  • dotykanie prawym łokciem lewego kolana i odwrotnie, leżenie na plecach
  • turlanie misiów na kocykach (rodzic-dziecko i odwrotnie)
  • odrywanie dziecka od podłogi – jedna ręka, druga ręka, jedna noga, druga noga, głowa (zmiana ról)

9. Misie wybierają się na spacer – poruszają się w siadzie klęcznym, w leżeniu przodem i tyłem.

10. „Misie płyną na wyspę zabaw” – przepływają na kocykach pod mostem utworzonym przez rodziców.

11. Taniec klaskaniec – dowolna zabawa z rodzicem.

 

Każda forma ruchu jest bardzo ważna dla rozwoju dziecka.

Dziękuję Rodzicom za wspólną zabawę z dziećmi.

 

Pozdrawiam,

Wasza wychowawczyni Pani Ewa A.

 



 

 Propozycja zadań w dniu 25.05.2020r. 

 

 

Witam Was „Kropelki” w poniedziałkowy poranek!

 

1. Zapraszam do słuchania wiersza M.Płata „Mama ma dużo pracy”

 

Od samego rana mama w pracy była,
Ciężko pracowała,
A gdy już wróciła,
W domu posprzątała
I obiad zrobiła.
Gdy z przedszkola mnie odbierze,
Zbudujemy z klocków wieżę,
Potem jeszcze mi poczyta
– Mama jest niesamowita!
I przed snem opowie bajkę,
Choć już jest zmęczona.
Da mi buzi i przytuli...
Mama jest niezastąpiona!

  

Rozmowa na temat treści wiersza:

 

  • Gdzie była mama?
  • Co robiła, kiedy wróciła do domu?
  • Gdzie pracują Wasze mamy?
  • Jak lubisz bawić się z mamą?

 

2. „Gdybym był/a czarodziejem…” 

Opowiadanie twórcze dzieci rozwijające wyobraźnię. Wypowiadanie się na temat tego, co każde dziecko zrobiłoby dla swojej mamy, gdyby było dobrym czarodziejem.

 

3. Zróbcie obrazek „Dla Mamy” 

  • Wyklejanie talerzyka tekturowego kolorowymi kwiatami

 

Rozwijanie kreatywności przy komponowaniu bukietu; umiejętne posługiwanie się klejem. 

Jutro wręczcie własnoręcznie wykonane obrazki, laurki i serduszka. Nie zapomnijcie złożyć życzeń. 

Przypominam Wam, jutro Dzień Mamy!

  

Do zobaczenia, miłego dnia 

Wasza wychowawczyni Pani Ewa A.

 



 

 Propozycja zadań w dniu 22.05.2020r. 

 

Witam Was cieplutko!

  

Na początek dnia, 

 1. „Ćwiczenia rąk i palców”

 

Były sobie dwie ręce: jedna prawa, druga lewa. Prawa ciągle była pierwsza, nawet gdy maszerowały. Pewnego razu spotkały się: palce się złączyły, zaczęły się przepychać, kciuk z kciukiem który silniejszy, który mocniejszy. Nikt nie wygrał, tylko się zmęczyły. Dłonie zacisnęły się w piąstki i stuknęły, niebawem spostrzegły, że nie ma silniejszej. Zaczęły więc bić sobie brawo, podały sobie dłonie, każda poszła w swoją stronę, czyli na lewo i na prawo (dzieci wykonują to co ręce w opowiadaniu).

 

2. Rączki umyte? Dziecko dostaje serduszko do ozdobienia. Można je całe pomalować lub np. pomalować swoją dłoń i odbić ją na serduszku. Gdy serduszko zostanie ozdobione, należy pozostawić do wyschnięcia. Na koniec przewiązać kokardkę. Serduszko będzie świetnym prezentem dla mamy. Serduszka wyszły cudownie!

 

3. Teraz zapraszam na masażyk.

  

Masażyk „List do mamy” 

Kochana Mamo (rysujemy serce i wykrzyknik) 

Uśmiechnij się do mnie wesoło (rysujemy uśmiech) 

Zróbmy razem duże koło (rysujemy koło) 

Poskacz ze mną w kałuży (dotykamy plecy paluszkami, pstrykanie wszystkimi palcami) 

 

Pliki do pobrania